الجمعة 20 سبتمبر 2024
تم تسجيل طلبك بنجاح

احمد راتب والس@حر الاس@ود قصة حقيقية

انت في الصفحة 1 من 3 صفحات

موقع أيام نيوز

من أشهر كتب الس2حر شمس المعارف وياما سمعنا حكايات كتير عن ناس جابته وقراءته وبدأ من بعدها يحصل معاها أشياء غريبة ومرع2بة..

النهاردة بقى انا جاي احكي لكم عن كتاب للس@حر محدش سمع عنه.. حكاية حصلت مع الفنان أحمد راتب.. وحكاها في برنامج عفاريت حسين الإمام..

الفنان احمد راتب كان بيحب جدا اقتناء الحاجات القديمة.. زي مثلا اسطوانات قديمة.. او ديكورات او حتى كتب او مخطوطات..

في بداية مشواره الفني كان أحمد راتب بيصور مسلسل في دبي.. ولما كان هناك سأل لو فيه مكان بيتباع فيه الحاجات القديمة.. ف في واحد صديقه من البدو قال له أن عنده مكتبة قديمة بتاعت والده

مع وصول أونصة الذهب إلى مستويات قياسية تجاوزت 2500 دولار، يجد المواطن المصري نفسه مضطراً لموازنة استثماراته بين الذهب واحتياجاته الأخرى، خاصة مع ارتفاع أسعار السيارات مثل تويوتا، هيونداي، وبي إم دبليو، مما يزيد من التحديات المالية التي يواجهها.

 ومليانه بالكتب القديمة.. فهنا الفنان أحمد راتب زاده الفضول انه يشوف المكتبة وراح معاه فعلا وبدأ

 يتفرج على الكتب.. ووسط الكتب شاف كتاب لفت نظره جدا.. كتاب باين عليه انه قديم جدا ولونه أصفر فمسكه فلقي أن الكتاب صفحاته تكاد انها تتق@طع من قدامها.. وكان لون الورق أصفر.. ف صاحب المكتبه شاف ف عين الفنان احمد راتب الانبهار بالكتاب فقال له ان الكتاب ده بتاع ابويا.. ونسخه قديمة جدا.. وهو كتاب في الاصل مش مكتوب بالعربية لكن دي النسخة الوحيدة المعربة.. ف

 احمد راتب وقتها قال له طيب محدش نسخ من الكتاب نسخ تانيه؟ ف الراجل رد عليه وقال له ايوة اتنسخ منه لكن تم مصادرة كل النسخ واتمنع لأنه كتاب س2حر اس2ود وممن2وع اقتنائه!..

احمد راتب وقتها كان عايز الكتاب والراجل شاف ف عينه أنه عايزه فهنا قال له لو عايزه خده مايغلاش عليك.. وبالفعل اخده.. ورجع حط الكتاب في الشنطه وقال لنفسه الكتاب ده عايز قعده ع رواقه عشان أقرأه.. فحطه في الشنطة ورجع مصر..

انت في الصفحة 1 من 3 صفحات